救急法


今日の午後は語学がないかわりに救急法の講座を受講した。


講座は座学と実技の2部構成。


座学では事故や負傷をした際の応急手当以上に、事故を予防することが重要だと強調していた。応急手当する際の注意事項を聞いてみて、脈拍や体温の測り方などの知識が結構いい加減だとわかった。


例えば、体温を測る場合は脇の奥の動脈にあたるように脇の下から指さないと意味がないとのこと。
測る時間も10分間と結構長い(水銀式体温計の場合)。



実技では止血、包帯の巻き方についてそれぞれ二人一組になって実践した。単に止血するだけでなく、ケガ人を不安にさせないようにすることも大事とのこと。傷口をケガ人に見せないように手当を行うよう指導があった。


講義の最後にAEDの紹介があった。


AEDおよび心肺蘇生用の人形はさすがに人数分はなかったので隊員候補生の代表者が皆の前で練習を行った。AEDの名前は知っていて、実際に使われるところを見るのははじめてだった。


音声で使用方法ガイドがあるものの、一度は使ってみないといざというときは対応できないと思った。


Sataurday, January 17


We took the lecture of first aid instead of learning the language class.


The lecture had two parts, lecture and practical skills.


In lecture, it was more important to prevent from accidents before it happened than
giving first-aids to the injured. I saw that the previous knowledge about taking temperatures and pulses had many mistakes, by listening to the cares for giving first-aids.


For example, it is no use taking temperature without taking thermometer touching armpit.
Since it needs 10 minutes, I think it takes long time.


In practical skills, We formed groups of two. We practied the way to stop blood and to put a bandage. The speaker said that it was important to make the injured feeling nervous. For example, when we treat a wound, we have to make the injured not watching wounds.


At the end of lecture, AED was introduced.


Since there was one AED and one doll for cardiopulmonary resuscitation,
a few of the volunteers practice it in front of the audience.


Although I knew only name about AED, I saw first time that AED was being used actually.


I thought that I couldn't use AED without practicing at once when accident happened though AED showed us how to use by sounds.